Saturday, July 8, 2017

Kebun Dalam Bandar - Salam Pengenalan

Assallamualaikum sahabat semua;

Selepas bersara dari berkerja sepenuh masa saya menduduki rumah saya di Senawang tak sampai dua tahun. Selepas tertunainya rukun kelima pada tahun 2010. Saya dan isteri ingin sekali duduk dikampong. Kami membaik pulih dan membina bangunan baru dikampong, supaya lebih selesa untuk kami dan anak2. Jadi pada akhir tahun 2010 kami nekad pulang ke kampong untuk merasa duduk dirumah yang kami bina.
Tetapi kehidupan begitulah, kita merancang dan yang menentukan Allah SWT. Cuma dapat 1 1/2 tahun sahaja duduk menetap di kampong. Dapatlah mengemas dan membaiki mana yang rosak dan membelai tanaman yang semakin membesar.

Walaupun telah bersara, namun saya yang sejak muda nya memang seorang yang aktif dan suka mengembara. Pada akhir tahun 2011 saya telah mula pergi keluar negara, kerana mendapat peluang membawa pelancung2 dari Malaysia keserata tempat didunia. Kembalilah saya berhijrah ke bandar semula bagi memudahkan pergi kekerja sambilan ini.

Saya memilih untuk duduk di rumah lama saya di Rahang Seremban, yang begitu dekat dengan bandar. Lebih kurang 1 kilometer jauhnya  dari tengah bandar Seremban. Saya teringin juga pulang kesini dan tinggal menetap mungkin. Inilah antara rumah yang mula saya beli. Pada usia 26 tahun, bila ramai ketika itu orang lain beli kereta, saya memilih untuk mencari tempat berteduh kepunyaan sendiri.. Ini bermula pada tahun 1981 lagi. 

Rumah yang lama saya tinggalkan, disini ramai kawan2 lama yang masih menetap dan itu membuat saya merasa lebih selesa. Kerana, teringat masa muda, bersama dengan rata2 penduduk masih berusia muda ditaman perumahan antara yang paling awal di bandar Seremban. Sekarang Taman ini telah berusia lebih dari 40 tahun. 

Allah SWT begitu pemurah pada saya, bersyukur saya membeli nya dulu, walau keliling taman ini telah banyak berubah. Pembangunan begitu cepat sekali. Dulu taman ini dikelilingi kebun getah dan jalan masuk ke taman ini terpaksa melalui taman-taman yang lain berhampiran bandar Seremban. Sekarang telah ada lingkaran lebuh raya baru yang memudahkan kami keluar masuk ke Taman Perumahan lama ini. Selain saya mendapatkan rumah tepi yang ada tanah untuk bercucuk tanam ada juga tanah2 yang terbiar serta rizab yang agak luas. 

Inilah juga dinamakan rezeki, dapat juga bercucu tanam sambil dapat mengeluarkan peluh. Penting untuk kesihatan dengan beriadah secara menanam pokok dan sebagainya.  Lebih kurang macam kebun dalam bandar lah.

Inilah yang termampu saya lakukan dengan tanah2 ini sejak 3-4 tahun yang lepas bila tiada aktiviti luar negara.


Pokok buah-buahan yang ditanam 3-4 tahun lalu terus membesar. ini poko jambu air- benih Siam. Tak tahulah buah nya macam mana rupa nya. Macam orang Siam jugak ke?

Ini sebahagian dari pokok Limau lemon yang saya tanam - benih seedless  dari Australia yang dikenali sebagai "mayor lemon" memang buah nya besar tapi tak lah macam yang asal. Mungkin sebab cuaca dan tanah. Alhamdullilah hidup segar juga. Anak saya cambahkan sendiri dulu. Secara tut dan cantum sedikit sedikit.

Ini pokok lemon yang baru mula berbuah sekitar bulan puasa lepas, saya balut atau bungkus dengan guni bawang merah yang berbau bawang supaya serangga takut nak kacau.. Tetapi tak 100% efektif. Bungkus dengan kertas tak tahan pulak, hujan anti hancur, dengan plastik mungkin tak sesuai  walu dibuat lubang-lubang namun berwap juga. Nanti buat jadi rosak.

Pemandangan sekitar kawssan yang saya usahakan. Sambil dapat hasil untuk dimakan dapat keluar peluh.

Pokok lemon yang baru ditanam lebih kurang 1 tahun lebih - cepat pulak berbuah..rezeki2..syukur pada Allah SWT ini semua kerja dia nak bagi macam2.


Ini tumbuhan " vine " yang menjalar orang kata Bunga Seri Pagi banyak khasiat dan menjadi pewarna asli organik untuk buat nasi kerabu...yang orang jual nasi kerabu pakai warna. Yang saya tahu ada jual diinternet bunga segarnya. Satu pek mengandungi seratus kuntum dijual SGD 15. Mahal tu...lebih kurang RM40 Malaysia.Itu saya tengok di internet. Akarnya elok untuk sakit perut kalau direbus buat minum, Bunga dan  daun boleh buat teh dengan direndam air panas dan dijadikan "detox",. kalau betul kawan2 boleh lah confirmkan. Walau tumbuh meliar, tapi yang ini saya tanam dan dibiarkan menjalar pada tembok. Memang cantik - segar menghirup udara keliling dan segar mata seumpama terapi.


Baru di bungkus - Dah mula berbuah - jika pokok dijaga baik boleh tahan bertahun.. ketinggian boleh sampai 10 kaki. Australian Mayor lemon.


Itu sahaja dulu buat cerita  awal tentang "kebun dalam bandar" dulu takut nak kepoh takut tak jadi. Pasal Cina sebelah duk gelak je.." macam kena perli je.." orang melayu mana boleh buat punye.." Itu yang buat kuat semangat tu, dia nak gneralize melayu macam tu... Saya dari kecil memang kaki kebun.. Orang yang biasa menanam dan duduk kampong.

sekian dulu .


No comments: